Tuesday 24 January 2012

شوت بولار (گوشت قلقلی) سوئدی

نمیدونم این سوئدیها چرا این غذا رو به عنوان یک غذای ملی در سوئد میدونن؟
آخه این همون گوشت قل قلیه خودمونه دیگه. 
بعلاوه اینکه این غذا در هر ملیتی پیدا میشه 
شاید محتویاتش یا طرز تهیش سوئدی هست :)
یا اینکه با پوره سیب زمینی و مربا و خیار شور (شیرین) خوردنش سوئدی هست. 
به هر حال اصلآ غذای سختی نیست و باور کنید خوشمزه هم هست :)
مواد لازم:
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم 
پیاز ۱ عدد 
پودر نون خشک ۲ قاشق غذا خوری 
تخم مرغ ۱ عدد
شیر نصف لیوان
نمک و فلفل 
مواد سوس:
قرص گوشت ۱ عدد
سوس سویا ۱ قاشق غذا خوری
آب نیم لیتر
خامه نصف لیوان
ژله یا عسل ۱ قاشق 
مواد پوره سیب زمینی:
سیب زمینی ۶-۷ عدد 
کره ۵۰ گرم
شیر ۱/۴ لیوان نمک و فلفل
طرز تهیه:
سیب زمینی ها رو پوست کنده و با آب و نمک میگذاریم تا کاملا بپزه. توی این مدت گوشت رو آماده میکنیم به این صورت که: 
اول نصف لیوان شیر رو توی یک کاسه ریخته و پودر نون رو به اون اضافه میکنیم و  
 میگذاریم چند دقیقه بمونه تا کاملا شیر به خورد نون ها بره 
حالا پیاز رو رنده کرده به همراه تخم مرغ، نمک و فلفل و گوشت همه رو با هم مخلوط میکنیم 
 و توپهای کوچکی درست میکنیم (من تقریبا بزرگ درست کردم)
و گوشت ها رو توی کره با حرارت ملایم کاملا سرخ میکنیم
حالا میریم سراغ سوس:

 نیم لیتر آب رو توی قابلمه ریخته و میگذاریم جوش بیاد و یک عدد قرص گوشت رو به آب اضافه میکنیم و میگذارن تا کمی قول بزنه 
حالا یک قاشق سوس سویا رو به سوس اضافه میکنیم 
 خامه رو اضافه کرده و میگذاریم یک قول بزنه 
یک قاشق ژله یا عسل رو به سوس اضافه کرده و هم میزنیم

سوس کمی آبکی هستش واسه سفت کردن یک قاشق ارد رو توی نصف لیوان آب سرد

کاملا مخلوط میکنیم

 و در حالی که سوس روی اجاق هست  به سوس اضافه میکنیم و میگذاریم با حرارت ملایم چند دقیقه ای قول بزنه 
حالا میریم سراغ پوره سیب زمینی
سیب ها رو که کاملا پختن با گوشت کوب یا هر وسیله ای داریم خورد میکنیم
  
 و ۵۰ گرم کره و نصف لیوان شیر به اون اضافه کرده، نمک و فلفل میزنیم 
و کاملا مخلوط میکنیم
غذا که آماده شد :) 
دیدن چقدر راحت بود
 
نوش جان 
خیاط باشی 

2 comments:

  1. سلام
    من هومن هستم از ایران با بلاگتون آشنا شدم.
    من عاشق آشپزی هستم و بعد از اینکه وب لاگتونو دیدم کلی حال کردم.ممنون ودمتون گرم.
    آهان راستی یادم رفت بگم که از دسر هاتون خیلی استفاده کردم.

    ReplyDelete
  2. سلام هومن جان. خوش امدی .. امیدوارم این بلاگ به کارت بیاد موفق باشی‌

    ReplyDelete