Wednesday 8 February 2012

کوفته


چند روزیه که افتادم به غذاهای گوشتی اون هم از نوعی چرخ کرده :)
امشب نوبت کوفته شد. خیلی وقت بود نخورده بودم :)

چند نکته برای خوب و سالم از کار در اومدن و له نشدن کوفته..
البته همه این مشکل رو نداران ولی واسه اون عزیزان که کوفتهاشون له میشه این نکته ها شاید مهم باشه 
۱- مواد گوشتی رو حسابی هم بزنید.
۲- قبل از هر کاری اول کوفته ها رو آماده کنید و بگزارید توی یخچال تا خنک بمونه 
۳- آب یا آبگوشت کوفته را آماده کنید و در حالیکه با قدرت در حال جوشیدن هست کوفته ها رو یکی یکی توی آب کوفته با احتیاط بگذارید.
۴- مواظب باشید که آب از جوشیدن نیوفته، اگر از قلیدن افتاد چاد لحظه صبر کنید تا بعد از اینکه به جوشیدن افتاد بقیه کوفته ها رو توی آب بریزید 
۵- حداقل ۵ دقیقه صبر کنید و کوفته ها رو هم نزنید، بعد از حدود ۵ دقیقه وقتی دیدید کوفته ها خودش رو گرفته حرارت را کم کنید و اونوقت میتونید اگر احتیاج شد هم بزنید   
من همیشه به این طریق عمل میکنم و تا به حال هیچ مشکلی هم نداشتم 
حالا بریم سر اصل مطلب 
من ۴۰۰ گرم گوشت رو با یک مشت برنج خیس کرده و یک مشت لپه خیس کرده و یک تخم مرغ و کمی نعناع و کمی ترخون و نمک و فلفل و زرد چوبه حسابی مخلوط کردم 
و توپ های کوچکی ساختم 
و در یخچال گذاشتم 
حالا بریم سراغ آبش 
پیاز رو قاچ کرده و 
سرخ کردم 
حالا یک مشت دیگه برنج و یک مشت لپه، کمی زرد چوبه و نعنا و ترخون به پیاز اضافه کردم و کمی تفت دادم 
و آب اضافه کردم 
و گذاشتم حسابی به جوش بیوفته
و کوفته ها رو به آرومی به اون اضافه کردم 
همونطور که گفتم نباید آب از جوشیدن بیوفته 
اگر از جوشیدن افتاد در قابلمه روگذاشتم و چند دقیقه صبر کردم و دوباره بقیه کوفته ها رو اضافه کردم 
و حرارت رو کم کردم و گذاشتم حسابی بپزه و جا بیوفته 
بعد از تقریبا یک ساعت به این شکل در اومد.

این هم نتیجه کار 
نوش جان 
خیاط باشی 

No comments:

Post a Comment