Monday 14 February 2011

نان باگت

نشسته بودم و یاد پارسال افتادم که با بچه‌ها رفته بودیم پاریس، هوا گرم بود و ما توی خیابونها قدم میزدیم، از جلوی نونوای‌ها که راد میشدیم بوی نون باگت ما رو واقعاً دیونه میکرد. یک دفعه هوس کردم دست بکار شم و هر طور شده سعی‌ کنم ولی‌ باید اقرار کنم که پختن باگت کار راحتی‌ نبود اما از اونجا که من مشهدی هستم و لجباز و به این راحتی‌‌ها آروم نمیشم هر طور بود سعی‌ کردم 
اخطار: اگر می‌خواهید این باگت رو بپزید باید وقت زیادی داشته باشید یا اینکه یک روز تعطیل این کار رو انجام بدید مثل من که این نونها رو دیروز یکشنبه پختم
و این هم نتیجه کار: 
مواد لاز
:



آب سرد ۶ دسی‌ لیتر
خمیر مایع‌ نصف پاکت
روغن زیتون ۲ قاشق غ 
نمک ۲ قاشق چ
آرد ۱۴ دسی‌ لیتر 
گردو ۱ دسی‌ لیتر
طرز تهیه 
خمیر مایه رو با آب سرد مخلوط کرده و نمک و روغن زیتون را به آن اضافه می‌کنیم
آرد را توی مایع‌ ریخته به همراه گردو و حسابی‌ چنگ می‌زنیم تا یک خمیر مناسب که به دست نچسبه به دست بیاد
حالا خمیر رو توی ظرفی‌ گذشته و رویش رو با پلاستیک میپوشنیم و در یخچال به مدت ۱۰ ساعت نگهداری می‌کنیم

خمیر رو از توی ظرف در آورده و روی میز که آرد پاچیدیم میگذاریم و به ۴ قسمت تقسیم کرده و به صورت ۴ عدد لوله در آورده و روی کاغذ شیرینی‌ روی سینی فر‌ قرار میدیم و روی اون رو دستمال انداخته و میگذریم به مدت نیم ساعت بیرون بمونه.
در این مدت فر‌ را روشن می‌کنیم با ۲۷۵ درجه سانتیگراد
حالا یک سینی توی فر‌ گذشته و کمی‌ آب توی سینی می‌ریزیم تا گرم بشه. (باگت باید با آب توی فر‌ بپزه

خمیرها رو توی فر‌ گذشته به مدت ۳۵ دقیقه میپزیم
 بعد حرارت فر‌ را کم می‌کنیم تا ۱۷۵ درجه و میگذریم نونها به مدت ۱۵ دقیقه دیگه بپزه
نونها رو از توی فر‌ در آورده و میگذریم بدون دستمال سرد بشه

اینطوری بگم، به زحمتش واقعاً می‌‌عرضه

نوش جان
خیاط باشی‌ 

12 comments:

  1. farda hatman dorost mikonam merci

    ReplyDelete
  2. bebakhshid yani khamirharo dakhele ab mizarim bepaze?

    ReplyDelete
  3. سلام خانم گل. بعضى از فرها به سيستم بخار مجهزه. اگر شما چنين فرى ندارى بأيد يك سينى
    كه مقدارى اب توش داره توى فر قرار بدى. باگت بايد با بخار بپزه ببينم شما مگه فردا تعطيلى؟نكنه اونجا والن تاين دارين فردا؟ :-)

    ReplyDelete
  4. ok pas yani khamir haroo nemizaram dakhele ab faghat ye abi bashe baraye bokhar kardan doroste ??

    na tatil koja bood ama man dost daram ashpaziroo baram tafrihe :)

    ReplyDelete
  5. آره عزیز، توی یک سینی گود کمی آب ریخته و در پایین‌ترین طبقه فر‌ قرار میدیم. ولی‌ خمیرها نباید توی آب قرار بگیرن.‌ها ها‌ها امیدوارم از خوردنش حسابی لذت ببری

    ReplyDelete
  6. آره واسه منم تفریحه، ولی‌ خمیر این باگت‌ها رو باید بذاری ۱۰ ساعت ور بیاد، پس خمیر رو صبح درست کن بذار توی یخچال تا شب ور بیاد. ولی‌ قول بده شب زیاد نون نخوری ;-)

    ReplyDelete
  7. merci
    ama nemitonam ghol bedam ;)

    ReplyDelete
  8. ببخشید نصف پاکت خمیر مایه تقریبا یعنی چقد؟؟؟

    ReplyDelete
  9. یک پاکت مایع‌ خمیر معمولاً ۵۰ گرمه ولی‌ ما اینجا فقط ۲۵ گرم احتیاج داریم

    ReplyDelete
  10. gerdoo inja jaryanesh chie?

    ReplyDelete
  11. من خودم هم نميدونم ولى از اونجايى كه من گردو، بادم و كلا تنقلات دوست دارم توى اين باگت ها هم گردو ريختم و پشيمون هم نشدم. بسيار خوب از كار در اومد و خوشمزه شد. موفق باشيد

    ReplyDelete